Rím, 13.4.2012 (kath.net/jg) 015 167 – Kongregácia pre náuku viery končí preverovanie svätej omše, ktorú slávi hnutie Neokatechumenálna cesta. Zdá sa, že výsledkom bude jej odsúdenie, ako informuje vatikanista Sandro Magister.
Osobným listom kardinálovi Williamovi Levadovi, Svätý Otec Benedikt XVI. kongregácii nariadil preverenie svätej omše Neokatechumenálnej cesty z hľadiska toho, či je v súlade s liturgickými predpismi a praxou Katolíckej cirkvi.
Tomu predchádzal dramatický vývoj. Pápežská rada pre laikov pripravila dekrét, ktorý mal povoliť mimoliturgické ako aj liturgické slávenia Neokatechumenálnej cesty. Toto rozhodnutie sa malo oznámiť na stretnutí členov hnutia s pápežom Benediktom XVI. 20. januára. Zakladatelia hnutia a jeho vedúci Francisco „Kiko“ Arguello a Carmen Hernándezová, boli očividne o dekréte vopred informovaní a už oznamovali plánované uznanie členom hnutia.
Pápež Benedikt XVI. sa o dekréte dozvedel až niekoľko dní pred stretnutím.
Svätý Otec konštatoval, že je rozporuplný a obsahuje mylné časti a rýchlo ho stiahol. Dňa 20. januára sa aprobovali iba mimoliturgické obrady Neokatechumenálnej cesty, teda tie, ktoré „nie sú už na základe ich charakteristiky už normované v liturgických knihách Cirkvi“. V príhovore potom Benedikt XVI. členom Neokatechumenálnej cesty pripomenul, že svätá omša sa musí sláviť v súlade s liturgickými normami a v jednote s celou Cirkvou.
Liturgické zvláštnosti
Neokatechumenálna cesta slávi nedeľnú svätú omšu už v sobotu večer v malých spoločenstvách a často mimo kostolov a kaplniek. Tieto spoločenstvá zodpovedajú príslušným stupňom neokatechumenátu. Keď je na jednom mieste napríklad 12 skupín rôznych stupňov, tak sa tam slávi 12 omší. Zariadenie miestnosti je upravené tak, že účastníci sedia okolo stola, na ktorom sa slávi. To má pripomínať Poslednú večeru Pána s jeho učeníkmi. Ďalšia zvláštnosť spočíva v možnosti všetkých účastníkov omše vyjadriť osobné myšlienky k čítaniam počas liturgie. Namiesto mnohých malých oblátok sa konsekruje veľký nekysnutý chlieb, ktorý sa po premenení rozlamuje a rozdeľuje veriacim sediacim okolo stola.
V r. 2008 Vatikán promulgoval štatúty Neokatechumenálnej cesty a pritom urobil niektoré zmeny. Sväté omše v sobotu večer musia byť prístupné aj iným veriacim, sväté prijímanie sa musí prijímať postojačky a k čítaniam sú možné iba krátke úvody. O vyjadrovaní osobných myšlienok veriacich tam nie je ani slovo. De facto sa však nič nezmenilo, ako informuje Sandro Magister. Zmeny sa do veľkej miery ignorovali – okrem prípadov, keď svätú omšu slúžia pápež alebo biskupi. Vtedy sa presne dodržiavajú liturgické predpisy Cirkvi.
Preverovanie Kongregáciou pre náuku viery
Dňa 11. februára udelil pápež Kongregácii pre náuku viery príkaz preveriť slávenie Eucharistie v tomto hnutí. K príkazu bol priložený list berlínskeho arcibiskupa Rainera Máriu Woelkiho, ktorý na želanie pápeža uviedol problémy, ktoré omše Neokatechumenálnej cesty spôsobujú nemeckej arcidiecéze. Arcibiskup Woelki bol koncom januára na audiencii u Svätého Otca a hovoril s ním o týchto ťažkostiach.
Dňa 26. marca sa zišla preverovacia komisia, ktorej členmi sú aj zástupcovia Kongregácie pre Boží kult a disciplínu sviatostí, ako aj Pápežskej rady pre laikov. Všetky posudky boli kritické, ako hovorí Sandro Magister. Podľa jeho úsudku Benedikt XVI. sa obáva, že týmto zvláštnym liturgickým scestím, na ktoré sa vydalo 300 000 členov Neokatechumenálnej cesty, do Cirkvi sa dostáva nový obrad, ktorý je plný dogmatických dvojznačností, cudzí Tradícii Cirkvi a zdrojom rozkolov v spoločenstve veriacich. Výsledky komisie sa budú prejednávať na plenárnom zasadnutí Kongregácie pre náuku viery v druhej polovici apríla.